Een topevenement heeft een topspreker nodig. Dus dan trek je de portemonnee open en bel je Al Gore, Richard Branson of Elon Musk. Toch?
Was het maar zo simpel. De hoofdklasse sprekers behoren tot een zeldzame diersoort, die je alleen met een slimme strategie en professionaliteit zo ver krijgt het vliegtuig in te stappen.
Maar als je hard je best doet – zeven maanden na het eerste telefoontje en vele uren onderhandelen verder – staat er een handtekening onder een dik contract. Gevolg: meer dan tienduizend man gaan 29 november tijdens BusinessBoost LIVE in het Rotterdamse Ahoy luisteren naar het inspirerende ondernemersverhaal van Kevin Spacey, de acteur die met de tv-serie House of Cards Netflix groot maakte.
Hoe doe je dat zo’n topper naar Nederland halen?
“Als je mensen aan de top wil triggeren, moet je met iets bijzonder komen”, zegt Robert de Vries, oprichter van Quality Bookings en in opdracht van ING Nederland en Tribe Company verantwoordelijk voor de komst van Spacey. “Natuurlijk is geld wel een issue, topsprekers zijn niet goedkoop. Maar dat is lang niet het enige dat je nodig hebt om zulke mensen te verleiden. Spacey heeft al bakken met geld.”
Wat veel topsprekers volgens de Vries gemeen hebben, is dat ze dankbaar zijn voor hun succes. “Zij hebben een boodschap en willen dat graag delen. Wij benadrukken bijvoorbeeld dat we inspiratie toegankelijk maken voor een grote groep. Dat vinden ze vaak interessant want die mensen staan ook graag een keer in contact met een grote groep fans, in plaats van met de happy few.”
Daarnaast moet het concept wel kloppen en aanspreken. “Daarbij kijken ze vaak naar hoe commercieel het evenement is: dat mag het niet te veel uitstralen, het moet een maatschappelijk tintje hebben. Dat geldt helemaal voor ex-politici zoals Al Gore (die De Vries vorig jaar naar Amsterdam haalde).”
Vervolgens is het een kwestie van geduld en een foutloze executie. Want tussen Quality Bookings en iemand als Spacey zitten meerdere, veeleisende lagen. Eerst krijg je te maken met een agency die hem vertegenwoordigt en daarna met het management van de acteur, die weer bijgestaan worden door een team van advocaten.
“Als je één ding verkeerd zegt”, licht de Vries toe, “ben je de deal kwijt. De gevoeligheid kan in veel dingen zitten, zoals namen van andere sprekers. En zo’n agency wil weten hoe je met hun talent omgaat. Wordt er goed voor Spacey gezorgd van de aankomst tot en met vertrek? En veiligheid is natuurlijk een belangrijk aspect. Wij zijn overal verantwoordelijk voor.”
Overigens is een topspreker niet altijd de beste oplossing. “Dat hangt helemaal af van de doelstelling van het evenement. Vraag jezelf eerst af wat je teweeg wil brengen. Waarom wil je André Kuipers? Soms wil je klanten iets leren, waarvoor een minder bekende broodspreker geschikt kan zijn. Bij de grote lerarenstaking in Den Haag begin oktober organiseerden we een Haka-workshop gedaan met 60.000 man; niet duur maar dat had wel grote impact.”
Hoe vindingrijk Quality Bookings ook is, er wacht de oprichter nog een grote uitdaging. Het is misschien wel de meest lastig te boeken spreker ter wereld, die alleen te benaderen is via het netwerk. De Vries is met deze superster bezig.
“Elon Musk, als je meeleest, bel me even terug.”